måndag 13 maj 2013

Samlade våra nära å kära,

i helgen för lite fest å kalas. Både T (min sambo) och jag fyller år i april men helgerna har varit fullsmockade så kalasandet har fått vänta. Men den som väntar på nåt gott.. Sägs det ju. Gillar ju att brassa käk vid sånna här tillfällen och menyn blev som sådan: Grillspett med chilimarinerad kyckling, Tomatpaj, Tzatziki, färskpotatis och en matig grönsallad med färsk sparris och jordgubbar. Tänkte dela med mig av receptet på Tomatpajen som är en favorit i repris och jättesmidig!

Pajdeg
2,5dl vetemjöl
1krm salt
75g smör
50g parmesan (riven)
1 äggula
2msk kallt vatten

Fyllning
250g fetaost (krämig variant)
250g svarta oliver (kalamata) urkärnade och hackade
2 rågade msk hackad färsk basilika och några blad till garnering
500g körsbärstomater

Gör degen och tryck ut den i en ungnsfast form, förgrädda i ca.10 min 200 grader. Mosa fetaosten med en gaffel, vänd försiktigt i oliver och basilika. Fördela ostblandningen i pajskalet (låt det svalna något) fyll på med tomater och grädda i 200grader i ca 20min eller tills tomaterna spricker och börjar se lite skrynkliga ut. Detta receptet är till 6personer men jag brukar dubbla det så det blir en rejält stor maffig paj.
Lycka till! / Amanda


4 kommentarer:

  1. Vacker paj, får jag absolut prova i helgen /Lisa

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Vad kul! Hoppas du gillade den! Med vänlig hälsning, Amanda

    SvaraRadera