lördag 12 januari 2013

Kom just på att..

..jag aldrig gav nån uppföljning på hur det gick med min täckodling d.v.s. Potatis och jordärtskockslandet som var smockat med ogräs i våras och som fick sig ett rejält täcke av hö, för att en gång för alla -bli av med ogräset! Måste säga att det blev riktigt lyckat! Behövde inte rensa ogräs en endaste gång :). Potatisarna blev jättefina! Det enda man kan behöva tänka på när man tillför dött material som jag (hö) istället för färskt (gräs) är att det går åt energi för att bryta ner detta. Därför kan det vara bra att tillföra extra näring, vilket jag gjorde i form av skallgödsel. Tabben jag gjorde i detta projektet var att jag placerade jordärtskockorna allt för långt ut i kanten, så dessa blev tyvärr kvävda av ogräs.. Å jag som trodde dessa var omöjliga att ta kål på, tydligen inte!
Summan av kardemumman: spar tid och rygg -börja täckodla!

Lycka till! Kram/Amanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar