tisdag 5 juni 2012

Det är nästan så illa som det ser ut!

 Har varit och hälsat på mitt grönsaksland, ni vet farfars gamla som jag adopterade förra året. Tyvärr hade ju det stått orört i många år och ogräset hade fått härja fritt. Odlingen i det förra året var mindre lyckad. Anledningen till det var att min arbetsinsats inte hängde med i ogräsets tempo och till sist gav jag upp.. Det som däremot gick bra var odlingen i pallkragarna och i den gamla komposten.
Men skam den som ger sig! Har nu varit och grävt upp det stora landet igen.. planen är att odla Potatis och Jordärtskckor i det. Dessa skall täckas av ett tjockt lager hö (ca.10cm) dvs. täckodla. Detta ska förhoppningsvis göra att jag slipper rensa ogräs. Dessutom håller jorden sig fuktig, mer lucker och maskarna får mat. Anledningen till att jag använder hö är att jag fick ett gäng balar av en snäll kompis, annars går det lika bra med gräsklipp, löv eller halm. På de ställen där inte potatisen ska tränga upp (gångar, kanter) har jag även täckt med tidningar under hö´t. Nu håller vi tummarna för ett lyckat projekt med väldigt liite ogräs!
Ha det gott! Kramar/Amanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar