måndag 6 februari 2012

Listor, drömmar och planering

Är nog planeringen och all förväntan som är det allra roligaste i själva odlandet och så självklart slutresultatet då.. om det blir någorlunda likt drömmarna ;) Det här är inte en bild tagen på mitt friland utan från mitt album med bilder på just trädgårdsdrömmar. Idag har jag färdigställt listorna på fröer som skulle beställas och ordern är nu skickad. Listan för växthuset har ni ju redan sett.. Blev dock ett par små ändringar och nån tillkomst. Slanggurkan Supersett blev utbytt mot Suyo Long, helt utan anledning igentligen. Gula körsbärstomaten Gelbe dattelwein utbytt mot en större sort som heter Goldie, detta för att efter ha sett bilden på Gelbe dattelwein insåg jag att det troligtvis var den jag hade förra året och inte var nöjd med.. Gillar inte att den sätter frukt i så EXTREMT stora kaskader, blir så tungt. Dessutom är min erfarenhet att den lätt angrips av skadedjur bl.a vita flygare. En tillkomst på växthuslistan blev det också, Paprikan-Ferenc tender.

Lista Friland
Sallat-Black seeded simpson, Merlot
Rucola
Spenat-Matador
Knölfänkål-Zefa fino
Frilandsgurka-Super zagross
Squash-Cocozelle
Rotpersilja-Berliner halblang
Rödbeta-Cylindra
Polkabeta-Chioggia
Palsternacka-white gem
Stjälkselleri
Dill-Tetra, Vanlig
Rotselleri-Mars

Sen kommer jag även odla lite olika bönor som jag tog eget frö av förra året. Bl.a Mont dÒr, Dragon Langerie och Blau hilde. Blir även ett gäng bodbönor, Purjolök,Potatis, Jordärtskocka och lök av olika sorter kommer också att odlas. Trodde ni det var slut där? Nej det blev en lista till.. med sånt som "bara" är kul och vackert..

Kul och vackert listan
Violruta
Jätteverbena
Smultron-Alexandria
Klockranka
Solros-Chocolat, Evening sun (Båda är mörkröda sorter)
Vild luktärt
Röd basilika


Vore kul att veta vad som gömmer sig på dina listor!/Amanda

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Precis hittat din blogg. Den är fin! Har du kollat något på nya tvprogrammet med Alys Fowler? "Den njutbara trädgården" på tvån på onsdagarna eller svtplay.se. Hon är underbar. Mycket inspirerande! Eller vad tycker du? /emma

    SvaraRadera
  2. Hej å tack! Nej det har jag missat, men nu måste ja ju ta mig en titt. Tack för tipset!
    /Amanda

    SvaraRadera