söndag 22 januari 2012

I höstas hade jag en..

..välfylld frys med egenodlade grönsaker, svamp, pesto, kallrörd saft och annat nyttigt. Nu har det tunnat ut rejält och jag har istället börjat fylla den med fika och hembakt bröd, inte lika nyttigt kanske MEN helt klart ett bättre och billigare alternativ än färdigköpt. Dessutom ger det mig en rolig sysselsättning såhär i väntans tider..

Årets första Semlor bakades häromdagen och är självklart även provsmakade, mumsigt värre!

Ingredienser, 20 st "Minisemlor"
1 msk kardemumma
3 dl mjölk
50 färsk jäst för söt deg
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
150 gr mjukt smör
1 ägg
ca 11-12 dl vetemjöl

Gör så här:
Värm mjölken och kardemumman till 37 grader.
Smula ner jästen i en bunke och lös den med mjölken, strösocker, salt, smör och ägg.
Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg. (Den får inte bli för hård)
Jäs degen under bakduk i ca 40 min.
Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i 20 bitar. Forma till runda bullar.
Lägg bullarna på plåtar med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 200 grader. Jäs under bakduk i ca 40 min.
Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda dem i mitten av ugnen i 6-7 min. Lå svalna.

Klipp (jag tycker det är smidigast att klippa en trekant) eller skär bort locket. Gröp ut lite innanmäte, blanda med riven mandelmassa och en liten skvätt mjölk till önskad konsistens. Lägg i fyllningen och spritsa på vispad grädde, toppa med locket och ev. lite siktat florsocker.

Ät och njut!

2 kommentarer:

  1. Åh vad mysigt, du är så duktig! ´Vi kanske kan ta en semmelfika någon dag i veckan? :D Kram!

    SvaraRadera
  2. Tack! Ni är alltid välkomna! Kram Kram

    SvaraRadera