måndag 23 januari 2012

Hemmapyssel..

..sytt ett par "vetekuddar" fast med ris i. Man tager vad man haver och enligt mina efterforskningar ska det funka minst lika bra. Själva riskuddarna (innerkuddar) består av ett gammalt örngått som delades i två (på längden) sen sydde jag om dom till påsar och fyllde med ris ca.1,5kg i varje (rejält ska det va!). Sen för att krångla till det lite delade jag upp riset i sektioner, först hälften i varje ände och gjorde en raksöm rakt över, sen upprepade jag proceduren med att dela upp riset och gjorde ytterligare två "raksömmar", lite snett å vint dock men dom fyller sin funktion. Det vill säga att inte allt riset lägger sig och värmer i bara en ände.

När innerkuddarna var färdiga sydde jag örngott att trä över dom, allt för att det ska bli så smidigt som möjligt att tvätta. Tyget man använder bör vara 100% bomull eller 100%lin för att det skall vara så hållbart som möjligt. Det kan även vara bra att tänka på vad man använder för tråd, för att förlänga livslängden på din kudde. Ibland har man tur och kan få tag i billiga "stuvbitar" i tygaffären eller kanske har en liten bit tyg kvar från nåt annat man sytt. Jag köpte 30cm bitar på Ikea, vilket var väl tilltaget.

Kudden värmer du sedan i micron på full effekt tillsammans med en kopp vatten. I min micro tar det ca.4min, men det är säkert väldigt olika.

Kom ihåg att det är bara fantasin som sätter gränser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar