söndag 10 juli 2011

Den senaste veckan har jag fört krig..


..mot kvarterets skator! Minns så väl förra året, när vi bara skulle låta våra körsbär sitta en dag till för att bli sådär riktigt mogna, då blev vi snuvade på hela skörden! Har sett att det hänger cd-skivor i grannars träd och en fågelskrämma i nåt annat. Frågan är -hjälper det? Av farmor fick jag tipset på hur farfar alltid gjorde -"ja, det är ju bara att skjuta en skata och hängan högst opp i trädet. Då rör dom inga fler sen" (läses med tranåsdialekt). Funkar säkert.. känndes bara en aningens barbariskt för min del. Förr va de nog visserligen lite mer beroende av sina bär än vi är idag och beredda att gå längre. Själv har ja mest sprungit runt och klappat i händer, tjoat och sett till att vara riktigt mycket i trädgården och den insatsen mina vänner bar frukt!! :)
Så nu har här kokats sylt. Blev jättegod om man får säga de själv? Tyvärr har jag inget bra recept.. hittade några på nätet men det jag valde var ingen höjdare. Sylten blev jättesimmig.. så jag fick blanda i ett gäng jordgubbar och vips belv de en kanonsylt! Så de tipset kan ja ge ifall du råkar ut för samma sak. Kan också nämna att jag mixade sylten för att få en bra konsistens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar