onsdag 22 juni 2011

Vacker mat..

..tillsammans med blommor, är det jag har mest i mina krukor i år. Växten ovan är mangold i en dekorativ färg som står på trappen till köksingången. Smidigare och mer närproducerat än så blir det inte. Bara att ta med sig saxen ut och klippa några blad till salladen.


Men en sak kan va bra att tänka på när man odlar såhär i krukor eller baljor. Gör hål i botten! Men om man som jag och är alldeles för kär i sina zinkbaljor för att göra hål.. ja, då får ni stå ut med att släpa in dom tunga kolosserna under ett träd (och bli stark!!) så klarar dom sig ganska bra. Regnar det massa täck gärna över med lite plast eller nåt.. Ett dilemma bara, jag var inte hemma sist det regnade så nu har mina solros, sallat och ringblommeplantor fått en egen pool.. Det är värst när planorna är små.. när dom blir större sen rinner mycket vatten av via bladen så baljan bakom klarade sig bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar