tisdag 12 april 2011

Bästa baguetten..

..ÄR enligt mig är gjord på SURDEG "mitt" grundrecept är från Leila´s kokbok "a piece of cake" och det brukar jag variera med vad som finns i skafferiet.



Surdegen brukar jag göra kvällen innan och ställa i kylskåpet över natten... Vill du göra den samma dag ska den stå och jäsa i rumstemperatur i minst 4 timmar. Denna typen av surdeg kallas Poolish. Till den behöver du: 10g färsk jäst, 6dl kallt vatten och 1l. vetemjöl special (alt.7dl rågmjöl +3dlvetemjöl) .Lös upp jästen i vattnet och rör i mjölet.

Nästa steg: 30g färsk jäst, 6dl kallt vatten, 1 sats poolish, 2msk salt, 2msk strösocker, ca 1,5 l Vetemjöl special (ibland brukar jag röra i 1-2rivna morötter) Lös upp jästen i vattnet, rör i salt, socker, poolish (ev.morötter) och avsluta med mjölet. Arbeta degen länge (ca.15min) så jäser den ännu bättre :) Täck med bakduk och jäs i 1,5h.

Dela degen i 8 bitar (knåda den inte!) tryck ut bitarna LITE LÄTT med fingrarna och vrid till baguetter. Det brukar bli lagom med 4baguetter/plåt. Plåtarna skall vara ordentligt smorda (häll på!) med olja. Jäs i ytterligare 1h.

Ös på olika fröer ex. solros, vallmo, linfrö, pumpakärnor... ibland tar ja lite flingsalt oxå. Grädda bröden gyllene i 200grader i ca 30min. Låt svalna under bakduk. Går perfekt att frysa!



Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar