onsdag 13 januari 2010

Det var då det!

Så här såg det ut i höstas när jag klippte ner mina Pelargoner lite innan de ställdes för vinterförvaring.. fina som snittblomma :) Klippa ner dem är inget man bör göra, jag hade bara så himla dåligt med plats och man vill ju spara allt! Igentligen behöver zonale- pelargonen (tex. Mårbacka) ganska mycket grönmassa för att klara vintern bra! Men, jag misstänkte att det skulle kunna bli svampsjukdommar som följd om dom stod allt för tätt.. ibland får man testa sig fram och då är det skönt att veta att Pelargonen är mycket tålig!

Nu är det snart dax för att plocka upp dom från källaren där dom står ljust och svalt. Det råder delade meningar om ifall att man skall plantera om dom eller ej. Jag gör alltid det minst en gång om året, oftast två men andra gången är det oftast bara tillförsel av mer jord och förflyttning till större kruka. Första omplanteringen sker i februari, sen ställs Pelargonerna i mina ljusaste fönster.
Tips! Toppa dina Pelargoner så att dom buskar ut sig och blir fina,annars blir dom lätt för höga.

Jag hoppas du sparade dina Pelargoner. Lycka till!

1 kommentar:

  1. Hej Amanda

    Idag har jag väckt min mårbacka, tog bort alla vissna blad och gav den ny jord. Nu håller jag tummarna för att den blir lika fin som förra året.
    Kram Sara Gunnstam

    SvaraRadera