onsdag 9 september 2009

Mumsigt!

Det finns ingen hejd på godsaker att skörda. Man skall bara finna tiden att ta tillvara på allt. MEN man MÅSTE ta sig tid för att i många fall är det enklare än man tror...
Ett hett tips är att köpa färdigt syltsocker dvs. socker med tillsatt pektin. Då kan du ha färdig sylt på 3min. Själv gjorde jag blåbärsylt på det sättet åå det blev kanon!

Äpplen använder jag mest till att göra paj av och eftersom jag är en såndär person med allt för lite tid över(känner du igen dig?) så har jag en snabb variant även där.
Äppel smulpaj
2dl vetemjöl
1,5 dl strösocker
1tsk bakpulver
1tsk vaniljsocker
125g smör
ca.5äpplen (beror på storlek)

Sätt på ugnen på 225grader. Smula ihop degen i en bunke. Skala, kärna ur åå klyfta äpplena. Lägg äpplena i en en ugnsfast form, smula över degen och tjoff in i ugnen ca.45min.
Receptet funkar lika bra med bär av olika slag istället för äpplen.
Servera gärna med vaniljsås eller vaniljglass!
Mums mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar