tisdag 2 juni 2009

Får nog ta åå köpa en herrgård eller...

..hitta en lite större lägenhet! Pelargonerna hopar sig och blir bara fler och fler,till min förtjusning ;) Men tänk vad härligt att ha ett ljust orangeri för vinterförvaring! Finns många sådana där ute som står och förfaller.. det är så man vill gråta!

Man kan ju bara inte bara låta bli att samla på sig när man fått upp ångan! Ser man en Pelargon man inte har.. ber man sin vän lite snällt.. åå går därifrån med ett gäng skott, åå det blir det ju inte lättare när man var vänner som har handelsträdgårdar med massa "godingar". Det gäller att välja sina vänner ;)

När jag tar sticklingar så vill jag att bladen skall vara (här kommer ordet Frida!) saftspännda, sen plockar jag bort alla blommor och stötrre blad, gör en snygg stickling och stoppa ner den i såjord (måste vara mager jord med bra dränering!) Jag brukar använda mig av engångskrukor i torv (finns på Granngården) då ser du när rötterna har blivit välutvecklade, för de letar sig ur krukan. Det är även lätt att se på den att jorden är fuktig (får inte torka ur!) Sen brukar jag sätta dem på ett fint fat och sätta över en fin glaskupa.. och vips ett vackert stileben! Ställ ljust och plantera om i en bra blomjord med god dränering när den är välrotad.

Lycka till och hoppas ni njuter av detta lika mycket som jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar