tisdag 7 april 2009

Sopplunch mè Mamma...

var bara tvungen att laga lite soppa idag så jag fick användning av mina nya fina ROSA skålar ifrån Mateus.. ni kanske kommer ihåg att ja hade dessa godingar å min önskelista. Jag fick iaf ett saftigt presentkort på Moster Malla av goa vänner, så jag sprang dit direkt å inhandlade några!
Tack så mycket sötnosar!

Var ju perfekt att passa på att mysa lite med mamma också för både hon å ja har påsklov, snart får jag ju klara mig utan henne i hela 4v.

Soppan var en klassisk potatis och purjolökssoppa.. som både är smidig, billig och god! Alltså 3 goda skäl att göra den ofta!
Gör så här..
Skala några potatisar å lägg dem i en kastrull med vatten,
skär å skölj en rejäl bit purjo (det gröna får görna vara med, blir fin färg på soppan!)
Ös i ett par msk med Renée Voltaire`s Lantbuljong (helt fantastisk! utan E-ämnen och KRAV märkt) naturligtvis går det bra m. vilken buljong som helst. Sen är det bara låta allt koka ihop. Personligen gillar jag att avsluta med att vispa sönder den så det blir som en "redd" soppa (alltså tjockare) krydda med lite örtsalt å nymalen svartpeppar.
Servera med färska örter och en klick Creme fraiche åå gärna en bit vitlöksbröd som pricken över i.

LYCKA TILL!
Puss å kram






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar